Kaupunginvaltuusto

HBL 2.3.2021

Problemen hopar sig inför kommunalvalet i Esbo, landets mest skuldsatta kommun. Det behövs ständigt nya skolor, daghem och bostäder i den snabbt växande staden och investeringarna slukar mer pengar än man har. Men planeringen av nya bostadsområden står stilla i mellersta och norra Esbo, då partierna inte kan komma överens om var det ska finnas hus respektive skog.

Samtidigt pågår en ständig diskussion om att Esbo borde satsa ännu mer på utbildningen och mindre på byggandet av skolhus. Flera kandidater som HBL pratat med uttrycker sin oro över större gruppstorlekar i skolorna då också skolsektorn måste delta i inbesparningarna.  – Den pågående coronakrisen kommer att stå oss dyrt även framöver, vi måste speciellt ta tag i de ungas lidande. Frågan är om staden har tillräckliga resurser för att erbjuda psykvård för barn och unga som farit illa under distansundervisningen, undrar Sirpa Hertell (Gröna). Läs mera!

YLE 24.9.2020

– Espoossa kolme valtuustoryhmää jäi tulevien viiden vuoden ajalle laaditun taloussopimuksen ulkopuolelle.Vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja Sirpa Hertell kertoo ryhmän jääneen sopimuksesta pois useiden liian epäoikeudenmukaisten leikkaustavoitteiden vuoksi. Vaikeimpia olivat Hertellin mukaan koulujen ja päiväkotien palveluverkkoon, joukkoliikenteeseen, kaupungin henkilöstömäärään sekä ikäihmisten palveluihin kohdistuvat leikkausesitykset. Lue koko juttu!

Länsiväylä 19.9.2020:

VIHREIDEN valtuustoryhmän puheenjohtajan Sirpa Hertellin mukaan kaupungin talouteen pitää nyt hakea säästöjä, ja säästökohteita mietittäessä pitää arvioida, keneen säästöt kohdistuvat. On tosi vaikea rajata tässä vaiheessa, mihin ei yhtään saisi koskea. Meille kipeitä kohtia ovat kuitenkin opetus ja koulut. Emme haluaisi tinkiä opetuksen tasosta, koska se osuu lapsiin ja nuoriin. Nuorisotilojen suhteen meillä on samantyyppistä ajattelua. Jos nuorisotiloja karsitaan, nuorilla ei ole paikkaa mihin mennä.  Myös lähikirjastot (niiden lakkauttaminen) on meille vaikea kysymys. Lue koko juttu!

Länsiväylä 24.9.2020: 

– Vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja Sirpa Hertell sanoo tiedotteessa, että lasten ja nuorten laadukkaan varhaiskasvatuksen ja opetuksen turvaaminen on vihreiden ryhmälle tärkeää. Koululuokkien ryhmäkokojen kasvattaminen, useiden lähikoulujen lakkauttaminen ja siirtyminen suurempiin yksiköihin heikentävät alueellista tasa-arvoa Espoossa. Lähikirjastot ja nuorisotilat ovat tärkeitä asukkaiden kohtaamispaikkoja, joista ei tule tinkiä. Toimiva ja kohtuuhintainen joukkoliikenne puolestaan takaa asukkaiden arjen sujuvuuden, Hertell sanoo tiedotteessa.  Valitettavasti näistä ei löytynyt muiden ryhmien kanssa sopua, joten emme nähneet muuta vaihtoehtoa kuin irrottautua neuvotteluista, Hertell jatkaa tiedotteessa. Lue koko juttu!

Täältä löydät lehtijutun valtuustokysymyksestä koskien Pitkäjärven ja Lippajärven kunnostustoimenpiteitä (julkaistu JOY-lehdessä 3/2020).

Vaalikauden tavoitteeni:

  • Sujuva, edullinen, päästötön ja turvallinen joukkoliikenne
  • Träskändan kartano avattava kuntalaisille
  • Lähimetsät suojeltava rakentamiselta
  • Onnellinen vanhuus on jokaisen oikeus

Espoo on valittu Euroopan kestävimmäksi kaupungiksi 140 kaupungin joukosta. Vihreiden johdolla Espoolle hyväksyttiin kunnianhimoinen ilmasto-ohjelma – nyt se pitää toteuttaa, joten vaadimme Fortumia korvaamaan kivihiilen uusiutuvilla energiamuodoilla ja energiansäästöllä vuoteen 2025 mennessä. Haluan Espoosta hiilineutraalin kaupungin!

Vihreässä Espoossa joukkoliikenne sujuu, ja haluan, että se on myös edullista, päästötöntä ja turvallista. HSL:n hallituksen varapuheenjohtajana olen mm. vaikuttanut joukkoliikenteen kaarimalliin, joka takaa edullisemmat bussimatkat suurelle osalle espoolaisista. Jatkossa halvemman kaaren alueelle on sisällytettävä myös Kivenlahti ja Espoon keskus. Espoossa on otettu käyttöön ensimmäisenä Suomessa pikaladattava sähköbussi, lisää sähköbusseja tarvitaan metron liityntäliikenteeseen. Olen tehnyt Johanna Karimäen kanssa aloitteen koululaisten ilmaisista bussimatkoista luokkaretkille espoolaisen kulttuurin pariin.

Bussilla voisi matkustaa myös retkelle vaikkapa Träskändan kartanoon, jonka avaaminen kaikille espoolaisille on minulle monivuotinen unelma. Sitä ennen voivat luokkaretkeläiset matkustaa vaikka viereiseen Pikku-Auroran taidetaloon, jonka kunnostamista edistin aktiivisesti toimiessani Teknisen lautakunnan puheenjohtajana. Kulttuurin pariin pääsee myös lähikirjastossa, jonne voi mennä aina iltakymmeneen asti niin lehtiä lukemaan kuin opiskelemaankin. Kulttuurinharrastajien helmi, Espoon teatteri on odottanut omaa teatteritaloa tai vähintään uusia tiloja, ja on ne ansainnut. Kaipaan selvitystä, minne Tapiolaan kaavaillun teatteritalon suunnitemat ovat unohtuneet?

Espoolaiset arvostavat kotikaupunkinsa luonnonläheisyyttä. Lähipuistoilla ja -metsillä on myös suuri sosiaalinen merkitys. Espoossa koululaisten rakkaimmat lähimetsät on merkitty erityiselle kartalle, jotta niiden hoitotoimenpiteet ottavat luonnon monimuotoisuuden huomioon. Tein esityksen 550 metsähehtaarin suojelemiseksi Espoossa, kun Espoo täytti 550 vuotta, aloite hyväksyttiin ja metsät suojeltiin nykyisten ja tulevien sukupolvien iloksi.

Minulle ovat tärkeitä paitsi espoolaiset koululaiset, myös heidän isovanhempansa. Haluan, että jokaiselle vanhukselle taataan onnellinen ja turvallinen vanhuus, ja siksi haluan, että kunta järjestää senioriasukkaalleen turvallisen hoitopaikan riittävän nopeasti. Lähes 90-vuotias isäni sai vasta viimeiseksi elinkuukaudekseen viihtyisän ja turvallisen hoitopaikan, jossa hän ehti vielä hetken nauttia onnellisesta vanhuudesta.

 

Puheenvuoroni Hollannin suurlähetystön ja Espoon kaupungin fillariseminaarissa 6.4.2017

Dear audience, honoured ambassador.

Welcome to Espoo, the most sustainable city in Europe!

According to an international benchmark study, Espoo is the most sustainable city in Europe. The survey was prepared for the Dutch presidency of the European Union in 2016, and it covered more than one hundred forty cities in the EU. The study showed that growth in the rapidly growing Espoo is economically, socially and ecologically sustainable.

In Espoo, we consider cycling to be an essential part of a cosy, safe and vital city.

Espoo has signed the Brussels Treaty and is committed to doubling cycling’s share of transport by 2024. Today, about eight per cent of all journeys are made by bicycle, but our goal is fifteen per cent.

We have calculated that achieving that goal would give significant health benefits and save us 9,8 million euro per year.

One aim in our strategy, the Story of Espoo, is to improve conditions for cycling and raise its popularity.

We took a big step in August 2016, when the City Council approved the city’s climate programme for the next five years.   According to the programme, we will build a network of high quality cycle paths with extra winter maintenance to encourage more year-round cycling, for example to railway, metro and light rail stations.   We will also increase cycling as a feeder by building more and better parking facilities for bicycles at stations and bus stops.   According to the program we will strengthen the positive image of cycling and Espoo’s cycling brand.

A parking space for one car takes ten bicycles. Studies suggest that residents in Espoo would cycle more if their bicycles were secured from vandalism.   Especially at metro stations, bicycle parking should be high-class.

Espoo has five urban centres. Between these, settlement is dominated by detached houses that combine urban and rural living. Soon all five city centres will be situated by the railway or the metro. In this kind of environment cycling is a most practical mode of transport.

The greatest potential for cycling lies in trips shorter than ten kilometres. Especially for trips between three and five kilometres, cycling should be the smoothest mode of transport.

Next summer we will have city bikes in Espoo. In the first pilot trial, a hundred city bikes will be placed on ten bike stations in the greater area of Matinkylä-Olari.   I hope that the trial leads to the spread of the city bike concept to other parts of Espoo.

In Espoo, we have a lot to learn about cycling and I am very happy that you Dutch are here to share your knowledge with us in the workshop as well as in the future. I hope this will lead to a lot of valuable cooperation that will enrich us all.

I wish you a fruitful workshop and once again, welcome to Espoo!

 

Puheenvuoroni valtuustossa 27.2.2017:

Matinkylään uusi jäähalli kaupungin takaamalla lainalla, taitoluistelulle lisää jääaikaa

Espoon jäähallit rapistuvat ja jääurheilun harrastusmahdollisuudet heikkenevät sen myötä. On arvioitu, että pisimmillään nykyiset Espoon jäähallit kestävät käyttökunnossa enää korkeintaan 5 vuotta.

Paras ja kauan odotettu ratkaisu on se, että Espoon kiekkoilun Tuki ry:n jäseniksi on saatu nyt jäseniksi myös taitoluistelijat, joten jatkossa yhdistyksen nimi on Espoon Jääurheilun tuki ry. Seura hakee 20 miljoonan euron takausta Matinkylän jääurheilukeskuksen rakentamiseksi. Halliin tulee neljä jääkaukaloa ja oheisharjoittelutiloja. Uuden hallin myötä myös taitoluistelun harrastajien harrastusmahdollisuudet paranevat ja se on tärkeää, sillä vain pitämällä jäätuntien hinta kohtuullisena on kaikilla nuorilla, vanhempien varallisuudesta riippumatta, mahdollisuus harrastaa rakastamaansa lajia.

Parasta olisi, jos kaupunki itse rakentaisi tarvitsemansa urheilutilat ja jäähallit, mutta Espoo on valinnut ns. kumppanuusmallin. Espoossa on jo pitkät perinteet yhteistyöstä mm. liikuntajärjestöjen kanssa, joissa aktiiviset harrastajat tekevät paljon arvokasta talkootyötä – ja se on tämän kumppanuusmallin suuri vahvuus. Näissä kumppanuusjäähalleissa harjoittelutunti maksaa kaupungin tuesta johtuen vain 10 €/tunti, joka mahdollistaa merkittävästi edullisemmat harjoittelumahdollisuudet kuin yksityisissä halleissa.

Uudessa Matinkylän hallissa otetaan eri jäälajien harrastajat entistä tasa-arvoisemmin huomioon, näin luvattiin kaupunginhallituksessa lainan takauksesta päätettäessä. Uuden jäähallin rakentamisessa on huomioitu energian säästö ja ekologisuus ja kunnanhimoinen tavoite on rakentaa Matinkylän uudesta hallista Suomen energiatehokkain jäähalli. Kysymykseeni Laaksolahden hallin kohtalosta vastattiin, että purkusuunnitelma on tehty, mutta purkuaika riippuu hallin muiden toimintojen sijoittumisesta. Laaksolahden muuten käytöstä poistetun hallin tiloissa toimii työtiloja ja kuntosalitiloja, joille on löydettävä uudet tilat.

Olen SM- tasolla luistelleen jäätanssijan ja muodostelmaluistelijan äitinä viettänyt satoja tunteja jäähalleilla, sillä sunnuntaiaamujen ja myöhäisten iltojen vuoroille ei joukkoliikenteellä pääse. Olen arvioinut, että perheemme on maksanut ainakin yhden auton verran taitoluisteluharrastuksesta, – siksi meillä onkin aina ajettu vanhalla autolla. Toivon, että tämän hallipäätöksen myötä yhä useammilla espoolaisnuorilla on mahdollisuus harrastaa rakastamaansa lajia, on se sitten taitoluistelu tai jääkiekko. Olen erittäin tyytyväinen, että tällä päätöksellä edistetään myös liikuntaharrastamisen tasa-arvoa tyttöjen ja poikien välillä.