HSL:n lipunhinnat kaarimallissa

Tänään oli joukkoliikenteen tulevaisuuden kannalta tärkeä päivä, sillä HSL:n hallitus päätti uuden lippujärjestelmän eli kaarimallin hinnoista. Tein neljä muutosesitystä, joista hävisin kaksi. Kuukausilipun hinnanalennuksen ja opiskelija-alennuksen säilyttämisen taakse en saanutkovasta yrityksestä huolimatta enemmistöä.

Lippujen hinnoitteluperiaatteista tulevassa kaarimallissa äänestettiin seuraavasti:

Esittelijän esitys 30-päivän lipun hinnaksi oli: AB 50 €, BC 60 € ja ABC 90 €. Muutosesitykseni, jotta Martti Tieaho (sdp) kannatti oli se, että BC kaaren lippu maksaisi 55 €. Pohjaesitys voitti äänin 9-5 (puolesta äänestivät Ylikahri, Valtanen ja  Hertell (vihr) ja Hanna Mithiku (vas) sekä Martti Tieaho (sdp)). Toinen tappio tuli opiskelijalipun myöntämisessä yli 30-vuotiaille. Esitin,että lipun saisi jatkossakin yli 30v, joilla on Kelan opintotukipäätös, mutta hävisimme äänin 8-6 (samat kannattajat ja lisäksi Björn Månsson (RKP)).

Tein myös allaolevat lisäykset, jotka hyväksyttiin yksimielisesti. Tästä olen iloinen, sillä toive näihin muutoksiin on tullut monelta joukkoliikenteen käyttäjältä.

Lisäys: Selvitetään mahdollisuutta alentaa seniorilipun ikärajaa 68-vuoteen tai vaihtoehtoisesti tarjota hiljaisen ajan lippua kaikille käyttäjäryhmille. Lisäksi selvitetään vammaisalennuksen korottamista 25 % > 50 %.

Miksi olisi ollut erittäin perustelua, että BC -lippu maksaisi 55 euroa 60 euron sijaan? Korotus nykyisestä sisäisestä Espoon lipusta 45 eurosta on kohtuuttoman suuri, vaikka käyttöalue tuleekin olemaan laajempi. Puolet espoolaisista pääsee kyllä jatkossa 50 eurolla Helsinkiin, mutta osa joukkoliikenteen käyttäjistä joutuu maksamaan 60 euroa esim. matkasta Tuomarilasta Tapiolaan.

Tämä ei lupaa hyvää Matinkylän metron liityntäliikenteelle eikä ole asukkaiden tasa-vertaista kohtelua. Emme ole myöskään varautuneet liityntäparkkipaikkojen rakentamiseen vyöhykkeen rajalle esim. Koivuhoviin.

Uusi runkobussilinja 560 käynnistyy ja tähän päätöskohtaan teimme lisäyksen, että hallitukselle tuodaan  selvitys, millä aikataululla linjaa voidaan jatkaa Myyrmäestä Matinkylään. Nyt päätettiin käynnistää runkobussilinja 560  eli ns. Jokeri 2 Rastilasta Myyrmäkeen Vantaalle, mutta linja ei ulotukaan Espooseen asti!

Sirpa Hertell
HSL:n hallituksen varapuheenjohtaja

Kaarimallin kartta löytyy täältä.