HSL on valmistellut budjetin ja lähettää sen kunnille lausunnoille. Keskeistä on lipunhintojen korotus 3,7%. Korotus on inflaatioon nähden kova. Sitä perustellaan kustannusten kasvulla. Uusi lähiliikennesopimus VR:n kanssa ja mm. runkolinjan 560 aloittaminen lisäävät kuluja. Budjetissa on mukana metron yöliikenteen vakinaistaminen ja Kutsuplussan laajentaminen.

Lähijunien kilpailuttamisesta

HSL kilpailuttaa lähijunaliikenteen vuoden 2015 keväällä niin, että kilpailutus alkaisi vuonna 2018. Nyt asiaa valmistellaan siten, että liikenne kilpailutetaan yhtenä pakettina. Kilpailua ennen pitää vielä sopia mm. varikoiden käytöstä. Vastaavat kilpailutukset ovat laskeneet kustannuksia eurooppalaisissa kaupungeissa 15-20%, mikä tarkoittaisi HSL:lle jopa 10 milj. euron säästöjä.

Helsingin Seudun liikennejärjestelmään tulee suuria muutoksia, kun metro alkaa liikennöidä Matinkylään, lipunhinnat määräytyvät kaarimallin, ei kuntarajan perusteella ja lähijunien liikenne vapautuu kilpailulle. Juuri nyt päätetään mm. siitä miten lipunmyynti tapahtuu junissa ja minkälainen junakalusto kulkee lähiliikenteessä.

Junaliikenteen kilpailuttamiseen liittyy junakaluston laadun määrittäminen. Nyt lähiliikenteessä kulkee vanhoja SM5-junia ja uusia, ihania Flirt-junia, mutta espoolaisille uhkaa jäädä ”musta pekka käteen” eli vain ne vanhat lähijunat, koska niillä ei voi ajaa uudella lentokenttä- eli kehäradalla sen tunnelien takia. Espoo saa siis pitää vanhat halpisjunat, jossa ei ole ilmastointia, ei voi kuljettaa polkupyörää, ei ole mobiiliverkon vahvistusta ja matkustaminen niin lastenvaunujen kanssa kuin pyörätuolillakin liikkuville on melkein mahdotonta.

Metrosta ei voi ostaa lippua mutta lähijunassa voi. Lipunmyynnin vaihtoehtoina on jatkaa nykyisellä konduktöörit lähijunissa- mallilla tai siirtymällä metromalliin, jossa lippujen myyminen tapahtuu vain asemilla ja laitureilla, mutta ei enää junissa. Ymmärrän, että luopumalla konduktööreistä ja lipunmyynnistä junissa saadaan säästöjä, mutta matkustajille se tuottaa vaikeuksia, kun on varattava aikaa lipunostoon jo asemalla. Kaikilla asemilla ei ole katettua tilaa, joten talvella lapaset kädessä on hankala kaivaa kolikoita kukkarosta, kun matkakortista on aika ja arvo päässyt loppunumaan. Lipun ostaminen on paljon helpompaa lämpimällä metroasemalla kuin ulkona junalaiturilla. Matkustamisen turvallisuus on joukkoliikenteessä ykkösasia ja konduktöörin läsnäolo on myös turvallisuutta lisäävä tekijä, erityisesti myöhään illalla ja erityisesti meille naisille.

Haluan tasa-arvoa raideliikenteen käyttäjille eli uutta junakalustoa myös rantaradalle – ja pidetään konduktöörit junissa jatkossakin.

Terveisin

Sirpa Hertell
HSL:n hallituksen varapuheenjohtaja