Kaupungin valtuusto

Vaalikauden tavoitteeni:

  • Sujuva, edullinen, päästötön ja turvallinen joukkoliikenne
  • Träskändan kartano avattava kuntalaisille
  • Lähimetsät suojeltava rakentamiselta
  • Onnellinen vanhuus on jokaisen oikeus

Espoo on valittu Euroopan kestävimmäksi kaupungiksi 140 kaupungin joukosta. Vihreiden johdolla Espoolle hyväksyttiin kunnianhimoinen ilmasto-ohjelma – nyt se pitää toteuttaa, joten vaadimme Fortumia korvaamaan kivihiilen uusiutuvilla energiamuodoilla ja energiansäästöllä vuoteen 2025 mennessä. Haluan Espoosta hiilineutraalin kaupungin!

Vihreässä Espoossa joukkoliikenne sujuu, ja haluan, että se on myös edullista, päästötöntä ja turvallista. HSL:n hallituksen varapuheenjohtajana olen mm. vaikuttanut joukkoliikenteen kaarimalliin, joka takaa edullisemmat bussimatkat suurelle osalle espoolaisista. Jatkossa halvemman kaaren alueelle on sisällytettävä myös Kivenlahti ja Espoon keskus. Espoossa on otettu käyttöön ensimmäisenä Suomessa pikaladattava sähköbussi, lisää sähköbusseja tarvitaan metron liityntäliikenteeseen. Olen tehnyt Johanna Karimäen kanssa aloitteen koululaisten ilmaisista bussimatkoista luokkaretkille espoolaisen kulttuurin pariin.

Bussilla voisi matkustaa myös retkelle vaikkapa Träskändan kartanoon, jonka avaaminen kaikille espoolaisille on minulle monivuotinen unelma. Sitä ennen voivat luokkaretkeläiset matkustaa vaikka viereiseen Pikku-Auroran taidetaloon, jonka kunnostamista edistin aktiivisesti toimiessani Teknisen lautakunnan puheenjohtajana. Kulttuurin pariin pääsee myös lähikirjastossa, jonne voi mennä aina iltakymmeneen asti niin lehtiä lukemaan kuin opiskelemaankin. Kulttuurinharrastajien helmi, Espoon teatteri on odottanut omaa teatteritaloa tai vähintään uusia tiloja, ja on ne ansainnut. Kaipaan selvitystä, minne Tapiolaan kaavaillun teatteritalon suunnitemat ovat unohtuneet?

Espoolaiset arvostavat kotikaupunkinsa luonnonläheisyyttä. Lähipuistoilla ja -metsillä on myös suuri sosiaalinen merkitys. Espoossa koululaisten rakkaimmat lähimetsät on merkitty erityiselle kartalle, jotta niiden hoitotoimenpiteet ottavat luonnon monimuotoisuuden huomioon. Tein esityksen 550 metsähehtaarin suojelemiseksi Espoossa, kun Espoo täytti 550 vuotta, aloite hyväksyttiin ja metsät suojeltiin nykyisten ja tulevien sukupolvien iloksi.

Minulle ovat tärkeitä paitsi espoolaiset koululaiset, myös heidän isovanhempansa. Haluan, että jokaiselle vanhukselle taataan onnellinen ja turvallinen vanhuus, ja siksi haluan, että kunta järjestää senioriasukkaalleen turvallisen hoitopaikan riittävän nopeasti. Lähes 90-vuotias isäni sai vasta viimeiseksi elinkuukaudekseen viihtyisän ja turvallisen hoitopaikan, jossa hän ehti vielä hetken nauttia onnellisesta vanhuudesta.

 

Puheenvuoroni Hollannin suurlähetystön ja Espoon kaupungin fillariseminaarissa 6.4.2017

Dear audience, honoured ambassador.

Welcome to Espoo, the most sustainable city in Europe!

According to an international benchmark study, Espoo is the most sustainable city in Europe. The survey was prepared for the Dutch presidency of the European Union in 2016, and it covered more than one hundred forty cities in the EU. The study showed that growth in the rapidly growing Espoo is economically, socially and ecologically sustainable.

In Espoo, we consider cycling to be an essential part of a cosy, safe and vital city.

Espoo has signed the Brussels Treaty and is committed to doubling cycling’s share of transport by 2024. Today, about eight per cent of all journeys are made by bicycle, but our goal is fifteen per cent.

We have calculated that achieving that goal would give significant health benefits and save us 9,8 million euro per year.

One aim in our strategy, the Story of Espoo, is to improve conditions for cycling and raise its popularity.

We took a big step in August 2016, when the City Council approved the city’s climate programme for the next five years.   According to the programme, we will build a network of high quality cycle paths with extra winter maintenance to encourage more year-round cycling, for example to railway, metro and light rail stations.   We will also increase cycling as a feeder by building more and better parking facilities for bicycles at stations and bus stops.   According to the program we will strengthen the positive image of cycling and Espoo’s cycling brand.

A parking space for one car takes ten bicycles. Studies suggest that residents in Espoo would cycle more if their bicycles were secured from vandalism.   Especially at metro stations, bicycle parking should be high-class.

Espoo has five urban centres. Between these, settlement is dominated by detached houses that combine urban and rural living. Soon all five city centres will be situated by the railway or the metro. In this kind of environment cycling is a most practical mode of transport.

The greatest potential for cycling lies in trips shorter than ten kilometres. Especially for trips between three and five kilometres, cycling should be the smoothest mode of transport.

Next summer we will have city bikes in Espoo. In the first pilot trial, a hundred city bikes will be placed on ten bike stations in the greater area of Matinkylä-Olari.   I hope that the trial leads to the spread of the city bike concept to other parts of Espoo.

In Espoo, we have a lot to learn about cycling and I am very happy that you Dutch are here to share your knowledge with us in the workshop as well as in the future. I hope this will lead to a lot of valuable cooperation that will enrich us all.

I wish you a fruitful workshop and once again, welcome to Espoo!

Puheenvuoroni valtuustossa 27.2.2017:

Matinkylään uusi jäähalli kaupungin takaamalla lainalla, taitoluistelulle lisää jääaikaa

Espoon jäähallit rapistuvat ja jääurheilun harrastusmahdollisuudet heikkenevät sen myötä. On arvioitu, että pisimmillään nykyiset Espoon jäähallit kestävät käyttökunnossa enää korkeintaan 5 vuotta.

Paras ja kauan odotettu ratkaisu on se, että Espoon kiekkoilun Tuki ry:n jäseniksi on saatu nyt jäseniksi myös taitoluistelijat, joten jatkossa yhdistyksen nimi on Espoon Jääurheilun tuki ry. Seura hakee 20 miljoonan euron takausta Matinkylän jääurheilukeskuksen rakentamiseksi. Halliin tulee neljä jääkaukaloa ja oheisharjoittelutiloja. Uuden hallin myötä myös taitoluistelun harrastajien harrastusmahdollisuudet paranevat ja se on tärkeää, sillä vain pitämällä jäätuntien hinta kohtuullisena on kaikilla nuorilla, vanhempien varallisuudesta riippumatta, mahdollisuus harrastaa rakastamaansa lajia.

Parasta olisi, jos kaupunki itse rakentaisi tarvitsemansa urheilutilat ja jäähallit, mutta Espoo on valinnut ns. kumppanuusmallin. Espoossa on jo pitkät perinteet yhteistyöstä mm. liikuntajärjestöjen kanssa, joissa aktiiviset harrastajat tekevät paljon arvokasta talkootyötä – ja se on tämän kumppanuusmallin suuri vahvuus. Näissä kumppanuusjäähalleissa harjoittelutunti maksaa kaupungin tuesta johtuen vain 10 €/tunti, joka mahdollistaa merkittävästi edullisemmat harjoittelumahdollisuudet kuin yksityisissä halleissa.

Uudessa Matinkylän hallissa otetaan eri jäälajien harrastajat entistä tasa-arvoisemmin huomioon, näin luvattiin kaupunginhallituksessa lainan takauksesta päätettäessä. Uuden jäähallin rakentamisessa on huomioitu energian säästö ja ekologisuus ja kunnanhimoinen tavoite on rakentaa Matinkylän uudesta hallista Suomen energiatehokkain jäähalli. Kysymykseeni Laaksolahden hallin kohtalosta vastattiin, että purkusuunnitelma on tehty, mutta purkuaika riippuu hallin muiden toimintojen sijoittumisesta. Laaksolahden muuten käytöstä poistetun hallin tiloissa toimii työtiloja ja kuntosalitiloja, joille on löydettävä uudet tilat.

Olen SM- tasolla luistelleen jäätanssijan ja muodostelmaluistelijan äitinä viettänyt satoja tunteja jäähalleilla, sillä sunnuntaiaamujen ja myöhäisten iltojen vuoroille ei joukkoliikenteellä pääse. Olen arvioinut, että perheemme on maksanut ainakin yhden auton verran taitoluisteluharrastuksesta, – siksi meillä onkin aina ajettu vanhalla autolla. Toivon, että tämän hallipäätöksen myötä yhä useammilla espoolaisnuorilla on mahdollisuus harrastaa rakastamaansa lajia, on se sitten taitoluistelu tai jääkiekko. Olen erittäin tyytyväinen, että tällä päätöksellä edistetään myös liikuntaharrastamisen tasa-arvoa tyttöjen ja poikien välillä.

1.11.2016 Espoon valtuusto ei saanut uutta tietoa länsimetron aikatauluista – korvaava bussiliikenne maksaa lähes kaksi miljoonaa kuussa. Lue Helsingin Sanomien juttu valtuuston keskustelusta täältä: http://www.hs.fi/kaupunki/a1477894531717?jako=2e8eaf4a59c570287241caf75307ac52&ref=fb-share

ESPOON VIHREÄT 13.6.2016: LÄNSIMETRON VIIVÄSTYS EI SAA VAARANTAA ESPOOLAISTEN JOUKKOLIIKENNEYHTEYKSIÄliite_lauttasaaren_bussilinjat_15-8

Espoon vihreä valtuustoryhmä edellyttää, että espoolaisten joukkoliikenneyhteydet on saatava sujumaan Länsimetron viivästyksestä huolimatta. Korvaavan liikenteen aiheuttama lisäkustannus ei saa nostaa jo muutenkin kalliita lipunhintoja entisestään. Viivästyksen syyt ja tiedonkulun ongelmat on selvitettävä perinpohjaisesti ja niihin on puututtava viipymättä

Länsimetro Oy tiedotti perjantaina, että liikennöinti ei ala suunnitelmien mukaisesti elokuussa. Tieto tuli luottamushenkilöille yllätyksenä. Viivästys aiheuttaa ongelmia, sillä bussiliikenteen oli tarkoitus alkaa liityntäliikenteenä metroasemille suoraan Helsinkiin ajavien linjojen sijaan. Espoon konsernijaosto sai asiasta tänään ensimmäisen selvityksen ja päätti pitää ylimääräisen kokouksen asiasta ensi viikolla.– Länsimetron kanssa on nyt vakava paikka. Kiireellisintä on järjestää korvaavat yhteydet siten, että espoolaisten arki sujuu syksylläkin. Lisäksi on selvitettävä perinpohjaisesti viivästykseen ja ennen kaikkea tiedonkulun katkeamiseen johtaneet syyt, vaatii konsernijaoston jäsen ja kaupunginvaltuutettu Saara Hyrkkö (vihr)– On käsittämätöntä, että tällainen asia tuli yhtiön johdolle yllätyksenä. Miten varmistetaan, ettei sama pääse toistumaan? Ensi kädessä vastuu ongelmien tunnistamisesta ja korjaamisesta on yhtiön johdolla ja hallituksella. Konsernijaoston puolestaan on arvioitava, onko riskienhallinta ollut riittävällä tasolla ja onko ongelmiin puututtu riittävän nopeasti, toteaa Hyrkkö.

Korvaavien joukkoliikenneyhteyksien järjestämisestä vastaa HSL, jonka hallitus kokoontuu huomenna tiistaina. Espoon konsernijaosto päätti tänään kehottaa HSL:ää järjestämään korvaavat joukkoliikenneyhteydet siten, että espoolaisten palvelutaso ei kohtuuttomasti heikkene.– HSL:n on nyt kiireellisesti selvitettävä mahdollisuus jatkaa nykyisillä bussilinjoilla ja -vuoroilla, kunnes metron liikennöinti alkaa, toteaa HSL:n hallituksen varapuheenjohtaja ja kaupunginvaltuuston varapuheenjohtaja Sirpa Hertell (vihr).– Monissa perheissä tuskaillaan sitä, miten matkat päiväkotiin, kouluun ja työpaikalle elokuussa järjestyvät. Meidän on HSL:n hallituksessa edellytettävä ripeää toimintaa ja pikaisia neuvotteluja liikennöitsijöiden kanssa. Korvaavan liikenteen järjestämisestä aiheutuvia ylimääräisiä kustannuksia ei saa vyöryttää lipunhintoihin, jatkaa Hertell.

 

Kapunginvaltuusto 23.5.2016 ARVIONNISSA VIIME VUODEN TALOUS JA ILMAISEN EHKÄISYN TARVE

Valtuustokeskustelu alkoi tarkastuslautakunnan arviointikertomuksesta, joka innoitti valtuuston puhumaan innokkaasti kauniista kevätillasta huolimatta. Tarkastuslautakunta arvioi vuosittain sitovien tulostavoitteiden toteutumista arviointikertomuksessaan
kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja Tiina Elo peräänkuulutti parempaa johtamista ja nosti kolme keskeistä asiaa, ensimmäisenä työllisyyspalveluiden hoidon, joka kaipaa kipeästi uusia ratkaisuja. Arviointikertomuksessa ehdotetaan työllisyyden hoidon strategian laatimista ja sitä todella tarvitaan. On järjetöntä, että kaupunki maksaa Kelalle pitkäaikaistyöttömistä vuosittain liki 20 miljoonaa euroa sen sijaan, että raha käytettäisiin pitkäaikaistyöttömien työllistämiseen.

Toiseksi Tina Elo muistutti, että hyvinvointijohtamisen tulee olla kuntajohtamisen ydintä. Hyvinvointijohtamisen merkitys tulee korostumaan sote-uudistuksen myötä, kun kunnille jää vastuu terveyden ja hyvinvoinnin edistämisestä. Kolmantena Elo nosti esiin Espoon Asuntojen tilanteen. Espoon Asunnot valittaa tonttipulaa, mutta teknisen toimen johdon mukaan tonttipula ei ole ongelma. Päättäjänä minua ei kiinnosta se, kumpi on oikeassa, vaan se, että asuntoja syntyy valtuuston asettaman tavoitteen mukainen määrä, sanoi Tiina Elo kaupunginvaltuustossa.Tarkastuslautakunnan varapuheenjohtaja Susanna Rahkonen totesi, että tulevaisuudessa eniten kehitettävää on asioiden valmistelussa sekä päätöksentekoprosessien sujuvuudessa ja läpinäkyvyydessä. Nykyajan ongelmat levittäytyvät eri sektoreille ja niitä on kyettävä ratkomaan poikkihallinnollisesti. Tämä vaatii erityisen paljon johtamiselta, johon kuuluu hyvä päätösten valmistelu. Jos päätöksentekoprosessit pirstoutuvat eri toimielimille ja jos päätöksiä vielä muutellaan, kokonaisuus ei ole enää kenenkään hallinnassa. Olisi erityisen tärkeää, että päättäjille tuodaan tarvittava tieto ja myös aiemmat päätösvaiheet kerrotaan. Muuten kuntalaisten valitsemat päätöksentekijät eivät voi käyttää heille kuuluvaa valtaa, vaan sitä käyttää joku muu.

Vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja Inka Hopsu korosti, että työttömyys on kasvanut huolestuttavan korkealle 10,9 %:iin, kasvu oli 1,1 prosenttiyksikköä. Pitkäaikaistyöttömien määrä on lisääntynyt 1800 henkilöllä. Joukko on hyvin moninainen ja eri ryhmät tarvitsevat erilaisia keinoja työllistymiseen. Korkeakoulutettujen työttömyys on yhä korkeaa, vieraskielisen väestön osuus työttömistä on myös suhteellisesti erittäin suuri. Onneksi nuorisotyöttömyyden kasvu on saatu taitettua. Työllisyyden hoidon strategia olisi erittäin tarpeellinen. Kaupungin rooli työllisyyden hoidossa tulisi nähdä entistä vahvempana.Valtuustoryhmän varapuheenjohtaja Mari Anthoni kysyi,että kun puhumme arviointikertomuksessa lasten ja nuorten hyvinvoinnista ja osallisuudesta, kuuntelemmeko me myös espoolaisia lapsia ja nuoria ? Meillä on varaa korottaa veroja, meillä on varaa purkaa rahastoja, mutta meillä ei ole varaa säästää lastemme terveydestä, korosti Mari Anthoni.Valtuuston varapuheenjohtaja Sirpa Hertell kertoi, että metron rakentamiskustannukset lisäävät painetta nostaa joukkoliikenteen lipunhintoja. Täytyy kuitenkin muistaa, että metro ei liikuta vain matkustajia vaan tuo myös uusia työpaikkoja ja uusia koteja – eli lisää verotuloja, joten raiteiden rakentamiskustannukset eivät saa jäädä yksin matkustajien maksettavaksi.

Tonttumuorin kaavaa Niittykummussa käsiteltäessä kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsen Risto Nevanlinnan mukaan muutaman kymmenen asukkaan pientaloryppään tilalle olisi paljon paremmin sopinut selvästi tiiviimpi townhouse-tyyppinen kortteli: pientalotyyppistä asumista, mutta kuitenkin kaupunkimaista, ja ennen kaikkea tehokkuudella, joka istuu paremmin peräti kahden metroaseman läheisyyteen. Tämä olisi ollut mahdollista toteuttaa niin, että se olisi istunut olemassa olevaan kaupunkirakenteeseen sekä tehnyt tulevasta kaupungista vähän parempaa. Kun käsitellään kaupunkirakennetta tiivistäviä kaavoja metroasemien läheisyydessä, pitäisi käytettää parempaa harkintaa pientalojen sijoittamisessa ja etenkin niiden tiiviydessä.Valtuutettu Saara Hyrkön valtuustoaloite maksuttoman ehkäisyn tarjoamisesta espoolaisnuorille herätti valtuustossa vilkkaan keskustelun. Nuorisovaltuutettu Nora Nevalainen kiitti aloitteesta, mutta ei pitänyt riittävänä kaupunginhallituksen vastausta ja toivoi, että kondomeja olisi vapaasti saatavilla siellä missä nuoret liikkuvat. Valtuusto toivoi äänestyksen jälkeen, että vastuu ehkäisystä jakautuu sekä tytöille että pojille ja että tytöille on tarjolla myös muuta kuin hormonaalista ehkäisyä.Kokouksen aikana kerättiin myös tarvittavat nimet Saara Hyrkön aloitteeseen kaupunkipyörien toiminta-alueen laajentamisesta myös Espooseen.