Länsimetron asemat on hyviksi, ellei suorastaan hienoiksi havaittu, ja junat ovat ajaneet vauhtiin päästyään aikataulussa. Samaan aikaan suorat bussilinjat ovat jatkaneet liikennöintiään Länsiväylällä. Vuodenvaihde muuttaa kuitenkin, monen mielestä valitettavasti, matkustamista, kun siirrytään liityntäliikenteeseen eli bussit ajavat metroasemille, ei Kamppiin. Samaan aikaan esitellään Pohjois-Espoon ja Leppävaaran alueen linjastomuutoksia. Kysymyksiä molemmista aiheista tulee päivittäin sähköpostiini kymmenittäin, joten kokosin HSL:n hallituksessa saamani vastaukset useimmin esitettyihin kysymyksiin.

Miksi kaikki metrot eivät aja Matinkylään ja joka toinen vuoro jää Tapiolaan? Kuormitusarvio ei edellytä ajoa jokaisen vuoron ajoa Matinkylään asti, joten säästösyistä ajetaan vain Tapiolaan, kunnes nähdään tarvitaanko lisää kapasiteettia Tapiola – Matinkylä välille.

Ajaako tammikuussa yhtään suoraan linjaa Etelä-Espoosta Kamppiin? Ei aja suoria linjoja Espoosta, Lauttasaaresta kyllä.

Miksi myöhäistä iltaliikennettä ei ole Suvisaaristoon? HSL:n kokemuksen perusteella matkustajia on liian vähän.

Onko varauduttu laittamaan opastushenkilökuntaa metroasemille tammikuun alussa? On, sillä Kehä-radan avaamisen yhteydessä havaittiin, että henkilökohtaista opastusta tarvitaan asemilla heti.

Miten tärkeän linjan 195 lakkauttamista perustellaan? HSL:n mukaan korvaavan yhteyden Helsingin keskustan ja Tapiolan välille tarjoaa metro. Yhteyden Tapiolasta Meilahden suuntaan korvaa linja 551, jonka vuoroväli tihenee länsimetron liityntälinjastoon siirtymisen myötä. Tapiolan ja Puolarmetsän välillä korvaavan yhteyden tarjoaa linja 125, joka liikennöi linjaa 195 tiheämmin. Lisäksi linja 125 tarjoaa yhteyden Espoonlahteen. Korvaamatta jäävä osuus on Latokaski-Olari, jossa ei nousijamäärien perusteella tässä vaiheessa ole tulossa korvaavaa palvelua. Tapiolasta Otaniemeen ei pääse enää nykyistä reittiä Kehä I:n uuden sillan takia. Vaatimuksistani huolimatta linjan 195:n liikennöintiä ei voida jatkaa tammikuussa, mutta pyynnöstäni saamme selvityksen jo ennen hiihtolomaa mahdollisista ongelmista. Teen kaikkeni, että suora yhteys Meilahteen Olarin suunnasta saadaan palautettua mahdollisimman pian, sillä kahden vaihdon (bussi-metro-bussi) työmatkayhteys ei voi olla ainoa vaihtoehto niin keskeiselle työpaikka- ja sairaala-alueelle kuin Meilahti myös espoolaisille on.

Miksi nyt juuri ennen vuodenvaihdetta julkaistiin myös Pohjois- Espoon ja Leppävaaran linjastomuutoksen luonnos, kun samaan aikaan metron liityntäliikenne hämmentää? Koska metron aloitus viivästyi, osuivat nämä kaksi Espoon isoa linjastomuutosasiaa valitettavasti samaan aikaan. Leppävaaran linjastomuutoksen luonnosta kannattaa kommentoida nyt, sillä muutos tulee voimaan vasta parin vuoden kuluttua eli vielä voi vaikuttaa.

http://pohjoisespooleppavaara.blogspot.fi/2017/12/linjastoluonnos.html

Miksi Pohjois- Espoon linjastosuunnitelmassa esitetään linjan 238 lakkauttamista, jolloin yhteys Pohjois-Espoosta Leppävaaraan katkeaisi? HSL:n mukaan Espoon keskus on Siikajärven, Nupurin, Nuuksion ja Karhusuon aluekeskus, johon suunnitteluohjeen mukaan tulee tarjota suora yhteys. Tässä on mielestäni tapahtunut suunnitteluvirhe, joka on korjattava ja suora yhteys myös Leppävaaraan on säilytettävä, mm. lukio Viherlaaksossa ja Leppävaaran monipuoliset palvelut edellyttävät tätä.