Länsiväylä kirjoitti 13.12.2016:

”Helsingin seudun liikenteen tavoitteena on käynnistää liikenne kerralla koko länsimetron ensimmäisellä osuudella Ruoholahdesta Matinkylään, arvioi HSL:n hallituksen espoolainen varapuheenjohtaja Sirpa Hertell.HSL:n hallitus keskusteli epävirallisesti metroliikenteen aloittamisesta viimeksi tänään tiistaina pitämässään kokouksessa.HSL päättää metroliikenteen aloitusajasta vasta sitten, kun metron valmistumisesta on saatu tarkka aika, Hertell alleviivaa.Tämän hetkisten arvioiden mukaan tuo päätös voidaan tehdä aikaisintaan helmikuussa.– Kun Länsimetro Oy ilmoittaa, että kaikki on kunnossa, niin siitä päivämäärästä menee kaksi kuukautta aikaa siihen että HSL saa liityntäliikenteen käyntiin, Hertell muistuttaa.Hän ennakoi, ettei liityntäliikenteeseen siirrytä vaiheittain, vaikka metrolinja Tapiolaan olisi käyttövalmis aikaisemmin.Yhtenä vaihtoehtona on aiemmin kerrottu, että länsimetro voisi kulkea aluksi Ruoholahdesta Tapiolaan ja vasta myöhemmin Matinkylään asti.Suoria bussiyhteyksiä Espoosta Helsinkiin ei Hertellin arvion mukaan kuitenkaan katkaista nykyisillä reiteillä samalla hetkellä, kun metron liikennöinti käynnistyy.– Ehkä kuukauden verran olisi sopiva aika ajaa suoria bussilinjoja ja metroa samanaikaisesti. Silloin olisi ihmisillä aikaa totutella uuteen liityntäliikenteeseen ja paikata mahdolliset ongelmat ennen suorien bussivuorojen loppumista, Hertell arvioi.

Länsimetron liikenteen viivästyminen maksaa HSL:lle nettomenoina 1,1–1,4 miljoonaa euroa kuukaudessa.Espoon valtuusto päätti eilen metrolainojen takausvaltuuden korotuksesta. Helsingin valtuusto käsittelee takausvaltuuden korottamista huomenna keskiviikkona.: ”Helsingin seudun liikenteen tavoitteena on käynnistää liikenne kerralla koko länsimetron ensimmäisellä osuudella Ruoholahdesta Matinkylään, arvioi HSL:n hallituksen espoolainen varapuheenjohtaja Sirpa Hertell.” Näköislehti luettavissa täällä!